Znaczenie kolorów w marketingu i reklamie.

Kwiecień 25, 2015
Jakub

Reklama stosowana w marketingu, jest jednym z podstawowych instrumentów z zakresu transferu ukrytych znaczeń. Posiada ona między innymi naturę tekstowa, lecz mimo to jest również w pełni samodzielnym tekstem. Dobrze zaplanowane działania marketingowe mają za zadanie wzbudzenie pozytywnych skojarzeń na temat danej marki, budowanie jest tożsamości oraz pozytywnego wizerunku. Znaczną tutaj rolę odgrywają niewątpliwie kolory.

Każdy kolor posiada niezwykłą zdol­ność oddziaływania na klien­ta. Przejawia się to w zbudzaniu pewnych zamierzonych reakcji, wpływaniu na wyobraźnię odbiorców. Mówi się tutaj o psychologii kolorów. Każdy z nich oznacza co innego, jest utożsamiany z innym zdarzeniem, odczuciem, nastrojem. W marketingu celowo dobiera się kolory w taki sposób, by wywołały u klientów pozytywne skojarzenia, by wzbudzały one zaufanie do reklamowanego produktu czy firmy.

Marketingowcy mają do wyboru całą paletę barw. Co one oznaczają? W czym mogą okazać się pomocne w trakcie reklamy i promocji? Warto zapoznać się z podstawowymi.

color-emotion

Kolor czerwony

Niezwykle inten­sy­wnym emocjon­al­nie. Z reguły przenosi on tek­sty, jak i obrazy na pier­wszy plan. Kolor ten wykorzystywany jest w zamierzeniu marketingowców, jako mocny akcent sty­mu­lowa­nia odbiorców, klientów do pod­ję­cia bardzo szybkiej, wręcz spontanicznej decyzji. Czerwień niezwykle pod­kreśla emocje towarzyszące wojnie, siłę oraz zagroże­nie. Jest to ponadto wyraz deter­mi­nacji oraz pasji i miłości.

Kolor czerwony w reklamie ma „krzyczeć”, nawoływać, mówić o tym, że cos się dzieje w danym momencie, właśnie tutaj i teraz. Niekiedy też w oddaje namiętność, pasję, przy­wołuje eroty­czne odczu­cia, a wszystko to za pomocą czerwonych ust oraz chociażby czerwonych paznok­ci.

Pomarańczowy

Kolor ten zaś stanowi połącze­nie energii czer­wieni wraz z pogod­nością charakterystyczną dla koloru żółtego.Jest niejako niezwykle bar­wnym określe­niem nie tylko samej radości, optymizmu, zaufania i ciepła, lecz również fas­cy­nacji. Ten kolor zazwyczaj wykorzystywany jest w reklamach skierowanych do młodszej grupy odbiorców, bo jest popularny wśród młodzieży. Ze względu na fakt, że kolor pomarańc­zowy wręcz doskonale pobudza apetyt, najlepiej speł­nia swoją funkcję w reklamach napojów i produktów spożywczych.

Żółty

Jest to kolor słońca. Zwykłemu, przeciętnemu człowiekowi kojarzy się on przede wszystkim z radoś­cią, niespotykaną energią oraz szczęś­ciem. Kolor żółty w zamyśle marketingowców ma wywołać same przyjemne skojarzenia, odczucia, ma wzbudzić wewnętrzną radość i przekonanie, że to reklamowany produkt ma je właśnie dać.

Zieleń

Symbol wzrostu oraz harmonii, spokoju i płodności. Oznacza bezpieczeństwo i stabilizację, naturę i piękno. Nie dziwić powinno więc nikogo to, że zieleń to kolor przewodni reklam leków oraz ziół, a więc ogólnie środków medycznych, zdrowej żywności oraz naturalnych kosmetyków.

Niebieski

Kolor posiada podobne znaczenie do zielonego. Kojarzony jest ze stabilizacją, z czystością, mądrością oraz wiarą, prawdą. Niebieski więc jest często obecny w spotach reklamowych promujących pro­dukty bądź usługi związane z wodą czy czys­toś­cią. Ciekawostką jest to, że nie powinno się stosować koloru niebieskiego do promowania żywnoś­ci, bowiem tłumi on apetyt.

Widać więc, że kolory posiadają wiele znaczeń, że można spojrzeć na nie z punktu widzenia psychologii. Zwłaszcza, kiedy mają zostać wykorzystane w reklamach. Reklama to w pewnym sensie dziedzina, która łączy i mieści jednoczenie w sobie różnego rodzaju informacje, wiadomości dotyczące wielu nauk. Stanowi ona pewnego rodzaju twórczość, ale wymaga ona także wiedzy pochodzącej z takich dziedzin, jak ekonomia czy właśnie psychologia, również kolorów.

Reklama jest podstawową częścią marketingu, służy do promowania działalności danego przedsiębiorstwa, firmy, a także do promowania pewnych zachowań społecznych. Ze względu na fakt, iż reklama stanowi integralną część promocji będącej elementem wspomnianego marketingu, ogólna efektywność i skuteczność jej przeprowadzenia i trafienia do szerszego grona odbiorców, uzależniona jest przede wszystkim od istniejących relacji, powiązań z oferowanym produktem, a także od szeregu innych czynników związanych z całym procesem promocyjnym wdrażanym przez konkretną firmę. Dotyczy to także przemyślanego doboru kolorów, mających oddziaływać na podświadomość odbiorców.

Szukasz pracy w marketingu i reklamie ? Sprawdź ogłoszenia na Jooble – praca we Włocławku

Udostępnij

Tagi:


1 Komentarz. Zostaw nowy

Jakub
strony www nowy sącz
Kwiecień 28, 2015 9:58 am

Rzeczywiście, kolory mają bardzo duże znaczenie!
Naszym zdaniem najlepiej prezentują się strony minimalistyczne w jasnych barwach i np. jednym kolorem dominującym. Najważniejsza jest spójna strategia wizualna strony www z pozostałymi elementami wizerunkowymi danej marki.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Zaakceptuj politykę prywatności.

Więcej w ciekawostki, grafika, reklama
Wygraj pieniądze i popularność razem z TemplateMonster Polska!

TemplateMonster Polska poszukuje utalentowanych ludzi uwielbiających pisać. Ogłosili wielki konkurs na najlepszy artykuł na temat...

Zamknij