Czym jest infinite scroll i jaki ma wpływ na SEO ?
Infinite scroll to inaczej nieskończone przewijanie, czyli popularny sposób ładowania oraz wyświetlania treści na stronie internetowej. Mechanizm ten służy zwiększeniu wygody poruszania się po stronie. Dzięki niemu nie trzeba klikać numerów kolejnych podstron, ponieważ w celu obejrzenia pożądanej zawartości, wystarczy poczekać na pełne załadowanie strony. Jest to wprawdzie wygodne rozwiązanie dla użytkowników stron, ale nie do końca lubiane przez roboty Google.
Zalety Infinite Scroll
Największym atutem infinite scroll jest z pewnością szybkość oraz wygoda. Nieskończone przewijanie to rozwiązanie znacznie bardziej komfortowe dla użytkownika niż kolejne klikanie. Wynika to faktu, że każde kliknięcie wydłuża czas oczekiwania na załadowanie strony. Dłuższy poradnik, artykuł czy jakikolwiek inny tekst na pewno będzie cechować się lepszym UX, gdy będzie miał postać jednego długiego bloku niż, gdy będzie podzielony na kilka oddzielnych stron bądź ekranów.
Infinite Scroll to doskonałe rozwiązanie zwłaszcza w przypadku urządzeń mobilnych. Używanie gestów jest przecież bardziej intuicyjne dla użytkownika telefonu czy tabletu niż konieczność stukania w numer strony, zwłaszcza że taki numer może być naprawdę niewielki. Nietrudno więc zauważyć, że nieskończone przewijanie wymaga od użytkowników mniejszego wysiłku i wymaga znacznie prostszych działań.
Jakie wady ma infinite scroll?
Infinite scroll ma nie tylko zalety, ale również wady. Przede wszystkim rozwiązanie to nie daje pewność, że wyświetlanie dynamicznie zaczytywanej treści będzie odpowiednio zinterpretowane przez roboty Google. Niekiedy okazuje się, że w wynikach wyszukiwania widoczna jest zaledwie pierwsza załadowana strona, a każda kolejna będzie wywoływana kodem JavaScript i interakcją. Należy pamiętać, że boty Google interakcji nie wykonują, dlatego też nie są w stanie zobaczyć następnych wyświetlonych stron, ponieważ będą one cały czas miały ten sam adres url.
Nieodpowiednio zaimplementowane przewijanie ma negatywny wpływ na szybkość oraz wydajność ładowania treści. Serwis internetowy, w którym zastosowano takie rozwiązanie, potrzebuje na załadowanie treści więcej czasu. A przecież czas ładowania jest jednym z najważniejszych czynników, który wpływa na współczynnik odrzuceń. Nadmierna ilość treści, szczególnie grafik, pochodzących z jednej witryny, może w dużym stopniu ograniczyć zasoby urządzenia mobilnego, dlatego użytkownik może po prostu usunąć taką stronę.
Dla sklepów internetowych największą wadą infinite scroll jest niemożność dodania lokalizacji do zakładek. Oznacza to, że osoba, która dotarła do interesującego ją produktu lub zdjęcia, będzie musiała ponownie scrollować, aby go znaleźć, ponieważ nie można zaznaczyć miejsca, w którym skończyło się przewijanie. Jest to z pewnością spory problem, który może spowodować u użytkownika irytację i zmniejszenie zaangażowania.
Kolejną istotną wadą infinite scroll jest brak stopki. W stopce strony internetowej zwykle znajdują się treści, których szukają odwiedzający – mogą to być dane kontaktowe, odnośniki do social mediów czy numer konta. Po wprowadzeni nieskończonego przewijania najlepiej te ważne elementy umieścić w górnym lub bocznym pasku, bądź zastosować sticky footer.
Infinite scroll a paginacja
Paginacja oraz infinite scroll to dwie najpopularniejsze metody wyświetlania i ładowania treści na stronach internetowych. Paginacja polega na stronicowaniu, a infinite scroll wprowadza nieskończone przewijanie. Zastosowanie paginacji wymaga od użytkownika poruszania się między kolejnymi stronami za pomocą numeracji stron lub nawigacji. Zastosowanie tej techniki powoduje podzielenie zamieszczonej treści na podstrony – najbardziej znanym przykładem jest wyszukiwarka Google. Na pewno osoba projektująca daną stronę musi rozważyć wszystkie wady i zalety każdego z tych rozwiązań. Decyzję należy uzależnić od charakteru strony oraz tego, w jaki sposób treści będą przekazywane użytkownikom.
Jak infinite scroll wpływa na SEO?
Strony internetowe, w których zastosowano infinite scroll, są dla SEO dużym wyzwaniem. Wynika to przede wszystkim z indeksowania, ponieważ Google nie pozwala na pobieranie Java Script w celu wyświetlenia treści strony, który znajduje się w części dostępnej po przewinięciu. Wówczas można jednak nieco pomóc botom indeksującym, aby mogły one poprawnie wykryć zawartość danej witryny.
Posiadaczom nieskończonego przewijania na stronie poleca się zastosowanie sprawdzonego sposób. Otóż poprawne pozycjonowanie będzie zapewnione, jeśli jednocześnie będzie generowana paginacja. Wówczas roboty Google dotrą do każdego elementu, który będzie z takiej strony linkowany. Konieczne jest m.in. podzielenie strony z nieskończonym przewijaniem na stron składowe, które będą widoczne i dostępne także wtedy, gdy obsługa Java Script będzie wyłączona. Bez wątpienia warto więc zastosować opcję infinite scroll, choć oczywiście nie na każdej stronie. Najlepiej rozwiązanie to sprawdza się w przypadku witryn, na których znajduje się dużo obrazów, treści, bądź filmów wideo.
Brak komentarzy