Jak zwiększyć rozpoznawalność marki?
Czym w ogóle jest marka? albo raczej: czym różni się FIRMA od MARKI?
Firma to działalność przedsiębiorcza, której zadaniem jest zaspokajanie konkretnych potrzeb konsumentów poprzez oferowanie zaspokających je produktów, usług czy rozwiązań, w zamian za (najczęściej) pieniądze. Kiedy udajemy się do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej mamy możliwość zarejestrowania właśnie takiej działalności i założenia swojej firmy. Zaraz po tym nie zostaje nam nic innego, jak prowadzić własną działalność i zarabiać.
Więc czym różni się marka od firmy? Firmę można założyć w kilka chwil, robi się to raz i nie ma żadnych przeciwwskazań, aby z miejsca zacząć gromadzić klientów i zarabiać na swojej działalności. Firmę może mieć każdy, ale markę… markę trzeba najpierw zbudować, a następnie skrupulatnie pielęgnować i rozwijać przez cały okres istnienia działalności. To złożony i długotrwały proces, który wymaga pracy i zrozumienia swoich klientów, adaptacji do ich oczekiwań, rozwiewania ich wątpliwości, a nie jednorazowa czynność, którą załatwia się od ręki w urzędzie. Za sprawą marki tworzy się w głowach konsumentów wizerunek swojej działalności, powoli pozyskuje ich zaufanie i buduje lojalność.
W wielkim skrócie, aby zrozumieć różnicę między marką a firmą, można posłużyć się takim porównaniem: firma to człowiek – ma ręce, nogi, tułów i głowę. Marka z kolei to jego charakter, głos w mediach, charyzma, mowa ciała, wizerunek i tworzone przez niego relacje. Firma to człowiek, marka to osoba. Nieco więcej o tym temacie można znaleźć tutaj.
Z kim mamy do czynienia można często ustalić po charakterze pisma, więc nawet i po samym podpisie. Nie inaczej jest w przypadku firm.
Logo, czyli podpis firmy.
Każdy żyjący w nowoczesnym społeczeństwie człowiek posiada swój podpis. Przy podpisywaniu jakiekolwiek dokumentów oświadczamy, że zgadzamy się z ich treścią. Podpisując listy lub emaile oświadczamy, że jesteśmy ich nadawcą. Z kolei podpis autora na książce informuje, czyją twórczość mamy przed sobą. Porównując ponownie firmę do człowieka, można powiedzieć, że i one posiadają swoje podpisy. Takim podpisem firmy jest oczywiście jej logo. Logo to po prostu znak graficzny, który pozwala klientom wizualnie zidentyfikować konkretne przedsiębiorstwa lub organizacje.
Dlaczego logo jest krytycznie ważne w budowaniu marki?
Dobrze zbudowana marka potrafi wywołać żądane u klienta emocje już za pomocą samego swojego logo. Klient, który rozpozna nowy produkt po logotypie, od razu może oszacować, czy ten produkt w ogóle go interesuje, lub czy spełni jego oczekiwania, nawet jeśli nigdy wcześniej go jeszcze nie zakupił. Odpowiednio zaprojektowane logo pozwoli także przekazywać część komunikatu wizerunkowego już po samej swojej konstrukcji. Widząc po raz pierwszy logo Gerbera, od razu rozpoznamy, że w ofercie mają produkty dla niemowląt, a tylko zerkając na logo Harvardu nie trudno zgadnąć, że ma się do czynienia z placówką oświaty.
Odpowiednio zaprojektowane logo jest krytycznie ważne, bo jest to jeden z najmniejszych nośników informacji o marce. Firma, która tworzy swoją markę, powinna zadbać o to, aby jej logo było wizualną reprezentacją wyznawanych przez nią wartości. Podczas projektowania swojego logo trzeba zastanowić się, czy będzie ono miało charakter otwarty, czy zamknięty; dynamiczny, czy statyczny; wielo czy jednokolorowy (i jakie kolory będą użyte). Jeżeli jesteś na etapie budowania swojej marki, nie pozwól sobie zignorować potęgi przekazu, jaki może nieść za sobą dobrze zaprojektowane logo.
Stworzenie właściwego logotypu najlepiej jest zlecić profesjonalistom. Jeśli jednak ktoś chce spróbować swoich sił, może sprawdzić dobry kreator loga, który powinien ułatwić projektowanie. Samo logo jednak nie wystarczy, aby ludzie utożsamiali z nim jakiekolwiek emocje, trzeba zadbać, aby byli świadomi i rozumieli samą markę.
Szerzenie świadomości o marce
Jak wspomniano wyżej – firmę zakłada się raz, ale markę tworzy się przez cały okres jej istnienia. Tworzenie marki to proces, który polega na komunikowaniu rynkowi, czym firma się zajmuje, jakie są jej wartości, dokąd chce zmierzać i jak chce wpływać na swoje otoczenie, a także (o ile nie przede wszystkim) to, co klienci o niej myślą, mówią i z czym ją kojarzą.
Aby szerzyć świadomość o marce, trzeba najpierw znaleźć sposoby, aby trafić do głów konsumentów i umiejętnie budować ich wyobrażenie o sobie. Robi się to głównie przez narzędzia marketingowe, jak product quality, content marketing, visual merchandising, public relations i customer service. Na każdym etapie, na którym potencjalny konsument dowiaduje się czegoś o naszej działalności lub doświadcza naszych produktów czy usług, ma się do czynienia z budowaniem wizerunku, budowaniem marki. Kluczowe jest zatem, aby na każdym etapie zastanawiać się nad tym “co o tym pomyśli klient” i jak sprawić, żeby myślał jak najlepiej.
Ponieważ na wyobrażenie o marce składa się tak wiele czynników, których część wymieniono wyżej, trzeba myśleć o ich efektach w sposób kompleksowy. Firma jest postrzegana przez klientów przez pryzmat doświadczeń z korzystania z jej produktów, treści reklamowych, które konsument odbiera i rejestruje, a także marketingu szeptanego, czyli co o firmie się myśli i mówi (zarówno wewnątrz fizycznych grup społecznych, jak i internetowych). Jednym z najlepszych przyjaciół w drodze do skutecznego tworzenia wizerunku marki jest wywołanie efektu złożoności.
Efekt złożoności zakłada, że rezultaty osiąga się z upływem czasu, poprzez świadome i konsekwentne podejmowanie decyzji, które ukierunkowane są na realizację jasno założonego celu. Polega to na zrozumieniu, że każdy element maszyny marketingowej musi współdziałać ze sobą i wzajemnie się wspierać, niezależnie od swojej małostkowości, aby z upływem czasu zagwarantować sobie skuteczny rozwój i zwiększyć szanse na sukces w branży. Więcej o efekcie złożoności można przeczytać w książce Darrena Hardiego – The Compound Effect.
Na chłopski rozum można więc powiedzieć, że dobra marka to taka, które dba o swoich klientów na każdym kroku. Nie ma decyzji, które są za mało ważne, aby podjąć je pochopnie i bez zastanowienia. Niezależnie, czy chodzi o projekt logo, projekt opakowania, estetykę plakatów i banerów, czy sposób, w jaki firma zajmuje się przyjmowaniem reklamacji – na każdym etapie należy zadbać, aby każdy komunikat, który otrzymują od firmy klienci, był zgodny z wartościami, jakie wyznawać ma marka.
Brak komentarzy