Skąd brać opisy produktów?

Listopad 27, 2014
Jakub
1 Gwiazdka2 Gwiazdki3 Gwiazdki4 Gwiazdki5 Gwiazdek (1 głosów, średnia: 5,00 z 5)
Loading...

Stworzenie dobrych opisów produktów to nie ich kopiowanie. O tym warto pamiętać, gdy zakładamy sklep internetowy. Teksty producenta to tylko baza informacji, które mogą być inspiracją do zredagowania opisów na karcie produktu.

Nie kopiuj opisów produktów

Niestety, zwykle praktyka jest taka, że opisy produktów pobiera się ze stron producentów, to jest najprostszy sposób na dotarcie do najlepszego źródła danych na temat produktu. To bardzo wygodne, ale pamiętajmy, że po pierwsze – przywłaszczamy sobie cudze teksty, a po drugie – narażamy się na problemy z pozycjonowaniem strony sklepu. Dlaczego? Wszystko przez algorytmy popularnej wyszukiwarki, która woli oryginalną treść na stronach internetowych. Nie chodzi tu tylko o e-commerce, ale to właśnie w tym sektorze pokusa opublikowania cudzych treści jest największa. Wielu przedsiębiorcom po prostu nie chce się tworzyć unikalnych treści. Jednak postaramy się udowodnić, że jest to inwestycja, która zwykle procentuje lepszą pozycją na liście wyników wyszukiwania.

Co powinien zawierać opis produktu?

Oczywiście wszystkie te informacje, które są istotne dla klienta kupującego przez Internet. Wiele produktów, np. odzież trudno jest sprzedać bez przymiarki lub choćby dotknięcia materiału. Stwórzmy okazję do tego, by użytkownik mógł zyskać jak najwięcej informacji, które będą “praktyczne”, np. z jakiego materiału jest wykonana jest bluzka. Dla wielu klientów istotna będzie informacja, czy kupuje bawełniane ubranie, czy wykonane z syntetycznego materiału. Mogą się przydać też uwagi dotyczące tego, jak leży ubranie, np. czy ma luźny charakter, czy jest obcisłe, itd.

1. Frazy kluczowe

Przy tworzeniu opisów warto kierować się frazami, które wpisują w wyszukiwarkę użytkownicy poszukujący danego produktu. Niekoniecznie trzeba korzystać z profesjonalnych narzędzi do poszukiwania fraz kluczowych, choć oczywiście jest to najlepsze rozwiązanie. Jeśli jednak dobrze znamy branżę, ale również potrzeby odbiorców, nie powinniśmy mieć zbyt dużych problemów z właściwym stosowaniem odpowiednich fraz.

Już na etapie planowania kategorii musimy brać pod uwagę pozycjonowanie i wygodę potencjalnego klienta. Stara zasada dotycząca użyteczności mówi, że użytkownik powinien wykonać maksymalnie trzy przejścia, aby dostać się do konkretnych informacji, formularzy, itd. To ważne, bo użytkownicy powinni jak najszybciej docierać do odpowiednich danych. Jeśli ich nie znajdzie, prawdopodobnie opuści stronę i poszuka asortymentu w innym sklepie.

2. Kategorie produktów, parametry i słowniki

Problem kategorii, według których uporządkujemy asortyment sklepu, jest ważną wskazówką dla wyszukiwarki. Tworząc je zwróćmy uwagę na odpowiednią hierarchię. Podstawowa zasada to ta, że najpierw podaje się kilka lub kilkanaście najbardziej ogólnych fraz. Przykładowo, jeśli handlujemy damskimi ubraniami, najważniejsze (i najbardziej ogólne) będą frazy: sukienki, bluzki, spodnie, torebki, itd. Parametry i słowniki dopełniają funkcję pozycjonującą. Pozwalają stworzyć kolejną możliwość określenia towaru – to może być krój, następnie kolor itd. W taki sposób grupujemy asortyment, żeby jednocześnie zawierał różne cechy, które mogą być istotne dla internauty, który poszukuje określonego produktu. Nasze zabiegi zastosowane w strukturze kategorii oraz w słownikach i parametrach mają ułatwić wyszukiwarce stron internetowych znalezienie właśnie naszej strony.

Mogłoby się wydawać, że to oczywiste i na pewno każdy sklep tak robi. Nie da się ukryć, że konkurencja jest spora i przedsiębiorcy wiedzą coraz więcej nie tylko na temat internetowej sprzedaży, ale również o zasadach publikacji treści. Wciąż jednak zdarzają się sklepy, które nie są dobrze zoptymalizowane, a kategorie i opisy produktów ułożone w taki sposób, aby były użyteczne dla internauty, który poszukuje określonego towaru.

3. Karta produktu

Powinna być skonstruowana w taki sposób, żeby ułatwiała użytkownikowi orientację na stronie, ale także, aby wspierała pozycjonowanie. Oprócz opisu powinna zawierać parametry, które są istotne dla odbiorcy konkretnego produktu.
Jeśli chcemy, żeby nasz sklep się dobrze pozycjonował, stwórzmy “własne”, oryginalne opisy. Można do tego zatrudnić pracownika lub zlecić stworzenie krótkich tekstów firmie zewnętrznej. W każdym przypadku upewnijmy się jednak, że tekst nie powiela jakichkolwiek treści zamieszczonych w Internecie.

Kto może tworzyć opisy produktów?

Najlepiej, jeśli tą pracę powierzymy osobie kompetentnej. Z pewnością jest nią specjalista od brand contentu. Ma wiedzę i doświadczenie, dzięki któremu może stworzyć dla nas poprawną i atrakcyjną z punktu widzenia czytelnika treść, ale także taką, która będzie uwzględniała wymogi związane z pozycjonowaniem. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby opisy produktów stworzył copywriter.

Kopiowanie wbrew prawu

Wspominaliśmy już o tym, że powielanie w sklepach opisów produktów jest źle widziane przez Google. Czy jednak treści w sklepie internetowym powinny być traktowane aż tak restrykcyjnie? Jedno jest pewne: opisy produktów, których nie stworzyliśmy sami, nie są naszą własnością intelektualną. To jest wystarczający powód do tego, by zainwestować w stworzenie własnego opisu. Inwestycja ta powinna się zwrócić, więc niech nie przerazi nas konieczność poświęcenia własnego czasu, zatrudnienia pracownika lub zlecenia napisania tekstów firmie zewnętrznej. Znając wcześniej wskazówki, które trzeba mieć na uwadze, będzie nam łatwiej zdecydować, czy wolimy podjąć się tego samodzielnie, czy zlecić odpowiedniej osobie.

Urszula Witkowska
AptusShop.pl

Udostępnij

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Wprowadź kod CAPCHA * Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

Facebook

Więcej w blog, ciekawostki, e-commerce
Co kryją w sobie loga znanych firm ?

Zamknij