Czy warto mieć Facebooka ?
Wraz z postępującym rozwojem wielu instytucji medialnych, od końca XV wieku aż po dzień dzisiejszy procesy wytwarzania, przechowywania oraz obiegu informacji i treści symbolicznych uległy znaczącym zmianom. Zostały one niejako pochwycone w serię przekształceń instytucjonalnych niezwykle charakterystycznych dla obecnych czasów. To właśnie głównie dzięki tym przekształceniom skala wytwarzania i odtwarzania form symbolicznych znacznie się zwiększyła, zaś one same stały się już przede wszystkim artykułami rynkowymi, dostępnymi dla wszystkich oraz wszędzie, praktycznie w każdym miejscu. Jest to chociażby widoczne w sferze komunikacji.
Dzisiaj podłożem dla porozumiewania się i utrzymywania kontaktów z innymi, jest wirtualna platforma społeczna. Wymienić można chociażby takie portale, jak Nasza Klasa, Twitter, Instagram czy też bardzo popularny Facebook. Tego typu portale dosłownie zawładnęły polskim i nie tylko społeczeństwem. Na FB są obecni wszyscy – starsi, młodsi, jedynie osoby niepełnoletnie nie mogą być zalogowane. Przepis wydaje się być słuszny, jednak czy jest przestrzegany, skoro małoletni dodają sobie lat przy rejestracji, często przy pełnej akceptacji ze strony rodziców? Dokąd to może zaprowadzić? Dlaczego na FB pojawiają się strony typu „seksowne 14 latki”? O dobrych i złych stronach portali społecznościowych można mówić wiele. Wcześniej wspomniano o zagrożeniach natury moralnej, prowadzących w ostateczności nawet do deprawacji dzieci, szerzenia się pornografii dziecięcej itp. Oczywiście zaprezentowane fakty nie wyczerpują problemu.
Tak naprawdę stopień szkodliwości czy też negatywnego oddziaływania FB zależny jest od nas samych, od użytkowników oraz tego, w jaki sposób będziemy posługiwać owym narzędziem komunikacji społecznej. Jeśli każdego dnia relacjonujemy na forum publicznym najdrobniejsze szczegóły naszego życia, co chwila wstawiamy zdjęcia naszych dzieci, prezentujemy swój „look” , robimy „sweet focie” i się nimi chwalimy, nie dziwmy się, że wszyscy wszystko o nas wiedzą. Na to zaś często się narzeka, ale kto jest temu winien?
Platformy społecznościowe są stworzone w celu szybkiej komunikacji ze znajomymi. Dzięki FB możemy śledzić losy osób, które znajdują się setki kilometrów od nas, na drugim końcu świata itp. Możemy z nimi porozumiewać na czacie, wymienić się doświadczeniami itp. Szybkość obiegu informacji jest w tym świecie zdumiewająca, nieprawdopodobna. Jeszcze kilka lat temu nikt z nas nie przypuszczał, że będziemy mogli korzystać z tego typu rozwiązań. I najpierw pojawiła się Nasza Klasa, na punkcie której wszyscy nagle „zwariowali”. Potem Facebook, to on zrewolucjonizował sferę platform komunikacyjnych w Sieci. Facebook, jak i inne platformy tego typu, dają wymierne korzyści również w sferze marketingu firm, o czym warto pamiętać. Obecnie wykorzystanie marketingu społecznościowego – social marketingu, jest innowacyjnym rozwiązaniem e-biznesu. Karty podarunkowe udostępniane przez znajomych na forum, kody z rabatami, strony promujące firmy i filmiki reklamowe, to tylko niektóre z form promocji współczesnych przedsiębiorstw.
Biorąc pod uwagę wady i zalety FB, można zadać sobie pytanie, czy warto go założyć. Tak naprawdę wszystko jest dla ludzi, należy tylko umiejętnie z różnych rzeczy korzystać.
5 Komentarzy Zostaw nowy
Dziś już chyba każdy ma Facebooka…
ja tam nie mam i jestem zdrowszy 🙂
Skoro nawet papież Franciszek ma Twittera 🙂
Dla mnie fb to swego rodzaju serwis informacyjny. Sam dobieram sobie media (fanpage) które mnie interesują i dzięki temu mam codziennie najświeższe informacje.
Chyba zależy do jakich celów. Promocja strony internetowej – ok. Lansowanie odpada.
Pozdrawiam