Efektywna sprzedaż w Internecie – e-commerce, sklepy internetowe, marketplace
Efektywna sprzedaż w Internecie to cel i dążenie każdego przedsiębiorcy. Możliwości i dróg, którymi można podążać, by osiągnąć optymalne wyniki sprzedaży, jest wiele. Stały rozwój branży e-commerce i przeniesienie życia w czasach pandemii, niemalże całkowicie do Internetu spowodowało, że stale pojawiają się nowe platformy zakupowe, umożliwiające sprzedaż i zakup produktów.
Jeszcze kilka lat temu efektywna sprzedaż w Internecie wiązała się wyłącznie z założeniem i prowadzeniem własnego sklepu internetowego. Prywatny biznes online wymaga jednak od przedsiębiorcy wiedzy nie tylko z zakresu handlu, ale również marketingu, reklamy, księgowości, a także prawa. Obecnie alternatywą dla tego rozwiązania są popularne market place, portale dedykowane e-handlowi typu Allegro, Amazon, OLX, a nawet market place, popularnego portalu społecznościowego Facebook. Zarówno własny sklep internetowy, jak i platformy handlowe, umożliwiają przeprowadzanie wygodnych transakcji handlowych online, z zapewnieniem niezbędnej ochrony, zarówno sprzedającego, jak i kupujących. Czy dynamiczny rozwój market place sprawi, że tradycyjne sklepy internetowe przestaną istnieć? Zarówno publikowanie ogłoszeń na portalach e-commerce, jak również prowadzenie własnego sklepu internetowego, niesie za sobą szereg wyzwań i zagrożeń dla początkującego przedsiębiorcy. Porównamy, która ze ścieżek rozwoju działalności online jest bardziej opłacalna dla przedsiębiorcy i które z dostępnych narzędzi handlu internetowego, najlepiej rokują na przyszłość.
Efektywna sprzedaż w Internecie – portale do e-handlu
Wielu początkujących przedsiębiorców, których celem jest szybka i efektywna sprzedaż w Internecie, próbuje swoich sił na łatwo dostępnych platformach zakupowych. Platformy do handlu online, zwane również market place to sklepy internetowe, z założenia przypominające duże, internetowe targowisko. Na jednej platformie zakupowej gromadzona jest duża ilość różnych produktów, ze zróżnicowanych kategorii, pochodzących od wielu indywidualnych dostawców, przedsiębiorców, producentów i dystrybutorów. Duża różnorodność produktów i ich dostawców, powoduje powstanie szerokiej oferty cenowej produktów, zróżnicowanych pod względem ceny, jakości, czy szybkości oraz kosztu dostawy. Najpopularniejszym w Polsce portalem zakupowym umożliwiającym wykonywanie transakcji online jest Allegro. Portal Allegro umożliwia kupującym udział w licytacjach, bądź zakup bezpośredni towarów poprzez opcję „Kup Teraz”. Dużą popularnością cieszy się również platforma do e-handlu OLX, która początkowo dedykowana sprzedaży lokalnej, z osobistym odbiorem zakupionych towarów. Obecnie, dzięki stałemu wzrostowi zainteresowania zakupami online, portal OLX zapewnia ochronę kupujących i sprzedających oraz możliwość wysyłki i dostawy towarów. Na początku marca 2021 roku do liderów sprzedaży market place w Polsce, dołączył największy na świecie sklep internetowy Amazon.
Kreowanie wizerunku marki a sprzedaż online
Kreowanie wizerunku własnej marki i wprowadzanie jej do świadomości konsumentów to jedno z największych wyzwań początkujących przedsiębiorców. Pozytywny odbiór marki i zdobycie zaufania oraz lojalności klientów jest szczególnie trudne w sprzedaży online. Prowadzenie własnego sklepu internetowego pozwala na kreatywność i wyróżnienie na tle konkurencji. Strona zaopatrzona we własne logo, o nowoczesnym, unikatowym designie i prostym w obsłudze, intuicyjnym mechanizmie zakupowym, łatwo zapadnie w pamięć zadowolonych klientów. Znacznie gorzej wygląda kwestia budowania wizerunku marki na portalach market place, które uniemożliwiają wyróżnienie się na tle innych licznych ofert. W celu zachowania czytelności i przejrzystości strony, ogłoszenia publikowane na portalach market place, mają dość sztywno zaplanowane szablony, które uniemożliwiają znaczną ingerencję w wygląd ogłoszenia. Elementami, które mogą wyróżnić produkt, są ciekawe zdjęcia i kreatywny, wyczerpujący opis. Oczywiście w publikowanych w ogłoszeniu zdjęciach, sprzedawca może zamieścić swoje logo, jednak prawdopodobieństwo, że kupujący zapamięta je i odszuka przy kolejnych zakupach, jest znacznie niższe na market place niż w przypadku indywidualnego sklepu internetowego.
User experience w zakupach online
Budowanie pozytywnej i trwałej relacji z klientem jest niezwykle ważne w rozwoju działalności handlowej. W przypadku prowadzenia własnego sklepu internetowego, sprzedający ma możliwość dostosowania strony, jej funkcji oraz przebiegu procesu zakupowego. Możliwość śledzenia działania kupujących i skoncentrowanie na ich potrzebach oraz oczekiwaniach, umożliwia optymalne dopasowanie funkcjonalności sklepu do potrzeb klientów. Działanie w odpowiedzi na potrzeby klientów sprawia, że klienci chętniej wracają do sklepu, przekonani przejrzystością strony, bezpieczeństwem transakcji, szybkością realizacji zamówienia czy łatwym procesem zakupowym. Znacznie trudniej reagować na user , sprzedając produkty za pośrednictwem platform market place. Platformy zakupowe nie gwarantują sprzedającym elastyczności ani decyzyjności w przebiegu procesu zakupowego, funkcjonalności czy nawigacji strony. Nawet w przypadku zadowolonego klienta z transakcji market place, ciężko o budowanie pozytywnego wizerunku samego sprzedawcy. Choć w portalach handlowych może on posługiwać się indywidualnym nickiem, a na swoim koncie oferować szeroki wachlarz produktów ze swojego asortymentu, sama nazwa sprzedawcy, czy nazwa sklepu nie jest dostrzegana w procesie zamówienia i zakupu. Klient, dokonujący transakcji poprzez platformę e-handlu market place, wybrany produkt podświadomie będzie identyfikował z platformą, pomijając nazwę producenta czy sprzedawcy, od którego zakupił towar. Chwaląc się udaną transakcją, kupujący zdecydowanie częściej użyje sformułowania „Zamówiłem to na Allegro” niż wyłuska w zakamarkach pamięci nazwę sprzedającego, by powiedzieć „Zamówiłem to u XXX przez Allegro”.
Opłaty za ogłoszenia market place
Wystawianie własnych produktów i usług na platformach zakupowych market place to gwarancja dotarcia do dużej grupy odbiorców. Warto jednak pamiętać, że działalność platform do e-handlu, zorientowana jest na generowanie zysków, co wiąże się z opłatami ponoszonymi na rzecz platformy przez sprzedających. Zależnie od portalu market place, systemy rozliczeń transakcji pomiędzy platformą a sprzedającym są różne. Najpopularniejszą metodą rozliczenia jest pobieranie przez platformę opłaty za możliwość publikacji ogłoszeń sprzedażowych. Wychodząc naprzeciw potrzebom przedsiębiorców, platformy handlowe oferują dogodne abonamenty, które pozwalają na publikację określonej liczby ogłoszeń jednocześnie. Często spotykaną metoda pobierania opłat jest procent od wartości sprzedaży towaru. Wielokrotnie platformy zakupowe wprowadzają również prowizję za sprzedaż, z góry określonym limitem jednoczesnej publikacji ogłoszeń. Wykupienie większych, rozbudowanych abonamentów, pozwalających na publikację dużej ilości ogłoszeń jednocześnie, to gwarancja dotarcia do większej ilości potencjalnych klientów, ale jednocześnie znacznie wyższe koszty. Duża konkurencyjność i wielość ogłoszeń, zgromadzonych na jednym portalu sprzedażowym, wielokrotnie zmusza sprzedających do działań mających na celu wyeksponowanie oferowanych przez nich produktów. Jedną ze stosowanych metod jest obniżenie ceny produktu – dzięki czemu towar staje się atrakcyjny dla kupującego za sprawą niższej niż rynkowa ceny zakupu. Metodą proponowaną przez portale market place jest wyróżnienie czy promowanie ogłoszeń za dodatkową opłatą na rzecz serwisu handlowego. Dodatkowo opłacone, promowane ogłoszenia są pozycjonowane na samej górze listy ogłoszeń, dzięki czemu trafiają do większego grona odbiorców.
Własny sklep internetowy czy ogłoszenia na market place?
Sprzedaż w Internecie z uwagi na dużą konkurencyjność wymaga sprawdzonych, skutecznych działań. Platformy handlowe do zakupów online cieszą się dużą popularnością i przyciągają wielu klientów. Nie są jednak atrakcyjne dla sprzedających. Publikacje ogłoszeń wiążą się z kosztami, bez gwarancji sprzedaży produktu i dostrzeżenia publikowanych ogłoszeń w szerokiej palecie ofert. Sprzedaż poprzez platformy e-commerce nie sprzyja również nawiązywaniu stałych relacji z klientami i budowaniu wizerunku marki. Handel za pośrednictwem platform do e-handlu to dobre rozwiązanie przy okazjonalnej sprzedaży produktów, bez potrzeby nawiązywania długofalowych relacji handlowych czy budowania wizerunku i świadomości marki. W przypadku rozwoju własnej, niezależnej marki, warto wykorzystać potencjał drzemiący w niezależnych sklepach internetowych. Dostosowana do dedykowanej grupy odbiorców, dobrze zaprojektowana, wygodna w użytkowaniu i wspierana marketingowo niezależna strona internetowa to sprawdzona metoda na sukces w handlu online. Przy założeniu własnego sklepu internetowego warto skorzystać z pomocy profesjonalistów – nowoczesny, nietuzinkowy design, wygodny układ i intuicyjna obsługa sklepu sprawią, że klienci chętnie będą wracać po kolejne zakupy. Założenie samodzielnego sklepu e-commerce wiąże się z obawami przedsiębiorców, dotyczącymi braku zainteresowania nowopowstałą witryną. Kluczowym elementem sukcesu sklepu internetowego jest wielotorowy marketing internetowy – warto zainwestować w reklamy w social mediach, optymalizować treści pod kątem pozycjonowania w Internecie, linkować oferty na innych stronach i portalach społecznościowych. W przypadku marki mającej już ugruntowaną, stabilną pozycję na rynku, warto wykorzystać potencjał obu metod handlu online – ogłoszenia na market place skutecznie mogą wspierać działalność sklepu internetowego.
Efektywna sprzedaż w Internecie to duże wyzwanie dla początkujących przedsiębiorców. Zarówno własny sklep internetowy, jak i publikacja ogłoszeń na platformach e-commerce mają liczne plusy i minusy. Dobierając odpowiedni kanał sprzedaży, warto przeanalizować aktualną sytuację przedsiębiorstwa i plany jego rozwoju w przyszłości.
Jeśli jesteś zainteresowany/a ofertą stworzenia profesjonalnego sklepu internetowego na platformie WooCommerce kliknij po więcej informacji i zamów sklep już dziś.
Brak komentarzy